شما چطوری بچهها رو سر کلاس ساکت میکنید؟
توماس آمسترانگ تعریف میکند که سالها پیش در یک برنامه کمدی دیده است که معلمی برای ساکت کردن دانش آموزان با صدای بلند میگوید:
"بچّه ها ! بچّه ها ! خفه شید !"
و کلاس ساکت میشود.. امّا لحظاتی بعد دوباره همان صحنه قبلی تکرار میشود و معلم باز میگوید:
"بچّه ها ! بچّه ها ! خفه شوید !"
معلم این کار را چند بار تکرار میکند تا این که سرانجام به بینتیجه بودن تلاشهایش به طور تاسفباری پی میبرد.
✅ از نقطه نظر هوشهای چندگانه، صرفاً استفاده از کلمهها برای آرام کردن کلاس (روش_زبانی) کمترین تاثیر را در معطوف ساختن توجّه دانشآموزان خواهد داشت؛ زیرا درخواستها یا دستورهای زبانی معلمان (به عنوان یک شخص) اغلب در سخنان و بیانات زبانی دانشآموزان ناپدید میشوند و موجب میشوند آنها صدای معلم را از میان صداهای اطراف خودشان تشخیص ندهند و همین علت عدم توجه آنان به گفتههای معلم است، مگر اینکه معلم جیغ و داد بزند.
♦️ بررسی تکنیکهای موثری که برخی معلمان برای معطوف ساختن توجّه دانشآموزان به کار میگیرند:
🔸معلمی که برای ساکت کردن بچهها به نواختن پیانو میپردازد (هوش موسیقیایی).
🔹آموزگاری که برای جلب توجّه دانشآموزان به خاموش و روشن کردن چراغ اقدام میکند (هوش مکانی).
🔸 دبیری که از سکوت برای یادآوری و وظایف دانشآموزان استفاده میکند (هوش درون فردی).
️ همگی اینها بر لزوم بهکارگیری روش های غیر_زبانی جهت معطوف ساختن توجّه دانشآموزان تاکید دارد.
️ چند شیوهی جلب توجّه دانشآموزان در کلاسهای درس:
1️⃣ شیوهی غیر زبانی:
روی تختهی کلاس بنویسید: «لطفاً ساکت»
2️⃣ شیوهی موسیقیایی:
یک عبارت ریتمیک را همراه دست زدن بیان کنید و از دانشآموزان بخواهید آن را تکرار کنند.
3️⃣ شیوهی حرکتی – جسمانی:
انگشت اشاره ی خود را با علامت سکوت روی لبها بگذارید و دست دیگران را بالا ببرید. از دانشآموزان بخواهید تا حالات شما را انعکاس دهند.
4️⃣ شیوهی مکانی:
تصویری از یک کلاس مرتّب و آرام روی تخته قرار دهید و با چوب به آن اشاره کنید. (در این حالت حتّی میتوان با حالتی طنز طوری وانمود کرد که مثلاً این یکی از آرزوهای ماست).
5️⃣ شیوهی منطقی – ریاضی:
با استفاده از یک ساعت وقت نگهدار مقدار زمان تلف شده را محاسبه کنید و آن را روی تخته بنویسید. دانشآموزان را مطلع سازید که عدد نوشته شدهی روی تخته مقدار زمانی را نشان میدهد که از ساعت آموزش کم شده است و جلسهی بعد باید جبران شود.
6️⃣ شیوهی میان فردی:
در گوش یکی از دانشآموزان آهسته بگویید: «اکنون وقت درس است. آن را به دیگران هم بگو !» و آن گاه منتظر بمانید تا این نکته به کل کلاس ابلاغ شود.
7️⃣ شیوهی درون فردی:
شروع به تدریس کنید و بگذارید دانشآموزان خود رفتار خویش را کنترل کنند.
8️⃣ شیوه ی طبیعت گرایانه:
صدای سوت گوش خراش یک پرنده یا یکی از حیوانات را پخش کنید.
🔶 احتمالاً بعد از یه مدّت خود معلّم تشخیص میده که کدوم روش بهتره در کلاس اجرا بشه. هر چند که شاید اگه هر دفعه از یکی از روشها استفاده بشه بهتره.
- ۹۹/۰۸/۱۰